I alle samfund er det tabu at slå ihjel. Men det gælder ikke krigere. Følg fire krigere tværs af tid og sted - før, under og efter kamp.
Rundvisningen foregår i udstillingen Kriger. Her møder vi en japansk samurai, en romersk legionær, en ritualkriger fra Papua Ny Guinea samt en dansk soldat. Vi ser nærmere på, hvad gør det ved et menneske at blive kriger. For krigen forvandler. Krigerne kan komme til skade på krop og sind, men også føle sig styrket ved at opleve succes på slagmarken.
Praktisk information
Varighed
1 time.
Antal
Max 20 personer.
Pris
- Inden for alm. åbningstid: DKK 1.100 plus entré
- Uden for alm. åbningstid: DKK 1.650 plus entré
Mødested
Ved billetsalget, Tøjhusgade 3, 1220 København K.
OBS: Rundvisninger skal bookes med min. 7 dages varsel.
1.
Samurai – født som kriger
Iført en beskyttende rustning løfter samuraien sit skarpe sværd Katanaen mod sin modstander. Siden barndommen er han blevet trænet til at blive kriger – først med træsværd og siden med skarpe klinger. Ære betyder alt. Klarer samuraien det godt i kamp giver det prestige i generationer. Fejler han, bringer det skam over familien, og samuraien må skære maven op og begå seppuku - rituelt selvmord - for at genoprette æren. I udstillingen ’Kriger’ møder du en samurai fra omkring år 1600.

2.

Den romerske legionær – til kamp for kejseren
At blive romersk legionær kræver streng disciplin og benhård, fysisk træning. Det er træning fra morgen til aften, og hvor mændene blandt andet skal marchere 30 km med en 50 kilo tung oppakning. Når krigertræningen er slut, er der én sidste, vigtig ting, legionærerne skal gennemføre for at træde ind i krigernes rækker: At sværge troskab til kejseren og om nødvendigt kæmpe til døden for Romerriget. I udstillingen ’Kriger’ møder du en romersk legionær fra omkring år 100.


Et særligt fællesskab
Krigere, der har været i kamp sammen, deler ekstreme oplevelser, som kan være svære for andre at forstå. Det skaber et stærkt fællesskab, som lever videre længe efter slaget, når krigeren er vendt tilbage til hverdagslivet.
3.
Dansk soldat – et frivilligt valg
Den danske soldat har selv valgt at gå i krig. Udstyret er i top med hjelm, briller og en beskyttelsesvest med metalplader på ryg og bryst, der beskytter mod flyvende projektiler og fragmenter. Med M/10-geværet i hånden og kompagnimærket på tøjet er soldaten klar til at afprøve sin benhårde krigertræning – nu skal kampen finde sted. I udstillingen ’Kriger’ møder du en nutidig dansk soldat.

4.

Sepik-kriger – besat af en krigerånd
Fra han er barn, bliver krigerånden fremelsket i den kommende Sepik-kriger. I Ny Guineas Sepik-område er krigen rituel – det handler ikke om politik eller om at erobre land men derimod om symbolsk magt. Inden kamp skal krigerånderne fremkaldes og overtage sepik-krigeren, der skal gennemgå ritualer for at kunne at dræbe. Efter kamp bliver krigeren tæsket med grene af landsbyens kvinder for at drive krigerånden ud igen. I udstillingen ’Kriger’ møder du en Sepik-kriger fra 1920’erne.

Billedgalleri

1 / 5
Kreative dræbere
Menneskekroppen er sårbar, og opfindsomheden kan være stor, når det gælder om at gøre skade på den. Krigeren beskytter derfor sin krop med skjolde, rustninger og beskyttelsesveste.

2 / 5
Beskyttet af krigsguden
Danske soldater bærer en beskyttelsesvest med plader på ryg og mave, der beskytter mod projektiler og fragmenter. Den amerikanske producent af vesten har opkaldt sit firma efter krigsguden Tyr i den nordiske mytologi

3 / 5
Stopper sværd. Viser status
Den japanske samurai bærer en rustning, der beskytter mod sværd, pile, lanser og med tiden også geværild. Rustningen viser også samuraiens status.

4 / 5
Ansigtsløs beskyttelse
Den romerske legionær bærer et ansigtsvisir sammen med sin rytterhjelm. Visiret beskytter og udvisker den enkeltes individualitet.

5 / 5
Åndernes beskyttelse
En anden form for beskyttelse er fra ånderne. Sepik-krigeren bliver ofte "overtaget" af en ånd op til kampen, som giver ham kraft, mod og beskyttelse. Dette smykke er en maske, der giver ansigt til en af disse ånder.
